Het is een unicum. Vandaag de dag kun je maar liefst VIJF verschillende generaties aantreffen op de werkvloer. Van babyboomers tot Gen Z en alles er tussenin. Elke generatie heeft zo zijn eigen ideeën, voorkeuren, manier van werken, ambities en communicatiestijl. Een zege, maar soms ook een vloek. De verschillende generaties kunnen oneindig van elkaar leren en elkaars creativiteit stimuleren, maar dat moeten ze óók willen en hierbij moeten ze zich niet laten leiden door vooroordelen. Er moet begrip en respect zijn voor elkaars aanpak, arbeidsethos en opvattingen.

Tips voor vijf generaties op de werkvloer

Milennials werken heel anders dan babyboomers. Generatie Z heeft andere behoeftes dan generatie X. Hoe zorg je er dus voor dat alle generaties op een prettige manier samenwerken? Wij zetten een paar tips op rij:
  • “Babyboomers zijn traag en staan niet open om te veranderen.” “Milennials zijn verwend en lui.” De verschillende generaties hebben veel vooroordelen over elkaar. In de meeste gevallen zijn ze onjuist en staan ze een fijne samenwerking in de weg. Kortom, vermijd vooroordelen.
  • Creëer een sfeer waarin medewerkers voor elkaar open staan. Als verschillende generaties elkaar begrijpen, kunnen ze effectiever samenwerken en van elkaar leren.
  • Zorg dat ze het gesprek met elkaar aangaan en los hiermee eventuele conflicten op. Benoem verschillen en maak ze bespreekbaar. Bemiddel tussen werknemers en probeer juist te zoeken naar manieren om in elkaars behoeften te voorzien.
  •  Ondanks de verschillen, streven ze dezelfde doelen na. Bekijk welke generaties het goed met elkaar kunnen vinden, koppel ze en maak topteams. Zo kunnen ze veel van elkaar leren.  

De verschillende generaties in beeld

We hebben het dan wel over generaties, toch willen we absoluut niet generaliseren. Als er iets is waar wij in geloven, dan is het dat iedereen uniek is. Wat voor Piet geldt, geldt niet voor Henk en andersom. Feit is wel dat iedere generatie in een andere tijd en daarmee onder verschillende sociale en technologische omstandigheden is opgegroeid. Dit geeft iedere generatie zijn eigen kenmerken, kwaliteiten en expertise. Hieronder sommen we er een aantal op.

Generatie X (geboren tussen 1956 – 1970)

  • Streven naar een goede werk-privé balans en onafhankelijkheid.
  • Zijn praktisch ingesteld, gefocust op resultaten en kritisch op hun omgeving.
  • Voorkeur voor face-to-face communicatie, maar heeft de digitale communicatiemiddelen al wel eigen gemaakt.

Millennials (geboren tussen 1986 – 2000)

  • Balans werk en privé zeer belangrijk, daarom op zoek naar flexibiliteit.
  • Deze generatie gaat goed op complimenten, aandacht en persoonlijke groei.
  • Weet veel over technologie en het internet.
  • Doet graag betekenisvol werk, wil iets bijdragen.
  • Staan altijd klaar voor nieuwe uitdagingen, job-hoppen graag.

Xennials (geboren tussen 1971 – 1985)

  • Microgeneratie, tussen generatie X en Y in. Opgegroeid zonder internet, maar kunnen prima uit de voeten met de moderne technologie.
  • Zijn op zoek naar diepgang, ontwikkeling en zelfontplooiing. Hebben een sterke drive om promotie te maken, door te groeien.
  • Werk is belangrijk, maar levensgeluk nóg belangrijker.

Generatie Z (geboren tussen 2001 – 2015)

  • Werkt en groeit op met technologie. 
  • Grote behoefte aan flexibiliteit. 
  • Werk is niet hun leven.
  • Werkgever moet passen bij hun persoonlijke drijfveren en identiteit, hechten veel waarde aan diversiteit en inclusie.

Werkgeluk voor elke generatie

Met dit alles in ons achterhoofd, zou je kunnen stellen dat iedere generatie misschien iets anders nodig heeft om “(werk)geluk” te ervaren. Met “De week van het Werkgeluk” als aanleiding” legden wij vier van onze collega’s het vuur aan de schenen met een aantal dilemma’s over hun werk én privéleven. We namen de proef op de som om te ontdekken of de verschillen tussen de generaties, in ieder geval binnen onze organisatie, wel zo groot zijn als we soms denken. Kan generatie Z inderdaad niet genoeg vrije dagen hebben en gaat generatie X liever zonder telefoon dan zonder auto door het leven? Of is het allemaal toch niet zo zwart-wit… Kijk met ons mee!